SU-25K č.5008

Su-25

Suchoj Su-25 (V kódu NATO „Frogfoot“) je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z druhé světové války.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1 024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru. Díky tomu se mezi piloty a pozemním personálem vžilo pro tento stroj oslovení „prase“.

Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák. Dále letoun slouží v zemích bývalého SSSR, afrických zemích a dále na balkáně. Operačné byl letoun použit ve válce v Afghánistánu či válce v zálivu.

Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.

logo VHUP

su-25_nakres
Su-25 nákres

Technické údaje:

  • Osádka: 1
  • Motor: 2× Tumanskij R-195
  • Tah motoru: 44.1 kN
  • Rozpětí křídel: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 31,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 9500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
  • Maximální rychlost: 975 km/h
  • Maximální dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: 117 m/s
  • Maximální dolet: 1 950 km
  • Bojový rádius: 750 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety

7 komentářů u „SU-25K č.5008“

  1. Dobrý den, moje vojenská odbornost je ČVO 433. V roce 1984 jsem sloužil v Pardubicích u útvaru 8863, jako mechanik pro leteckou výzbroj na TOPu. Dovoluji si upřesnit, že SU-25 byl vybaven kanonem NR-30. Kanon GŠ nikoliv ráže 30, ale 23 byl ve výbavě MIG-21 v případě našeho útvaru ve verzi MIG-21F.

    Odpovědět
  2. Tak abych to uvedl na správnou míru,též jsem sloužil v Pardubicích
    SU25 měl ve výzbroji dvouhlavňový letecký kanón AO 17 ráže 30mm
    Mig 21F jednohlavňový kanón NR30
    Mig 21MA a MF dvouhlavňový GŠ 23

    Odpovědět
  3. Vážení zbrojíři.
    Byl jsem technikem ČVO 430 v Náměšti nad Oslavou a obsluhoval jsem Su 22 i Su 25. Su 25 měl napevno kanon AO- 17 ráže 30mm v trupu mimo osu na levé straně,ale v podvěsné výzbroji byly kontejnery SPPU-21-01 které byly vybaveny kanony GŠ-23. Tyto bylo možné pověsit pro střelbu vpřed i vzad. Kanony se mohly vyklopit směrem dolů o 23 stupňů dolů (www.Militarybox.cz). Kontejnery byly určeny k ostřelování protivníka při průletu. Su 22 byl vybaven dvěma kanony NR-30 v kořenech křídel a i těmito kontejnery.

    Odpovědět
  4. Pojmu „Close Air Support“ odpovídá český termín „přímá letecká podpora“, nikoliv patvar blízká palebná podpora.

    Odpovědět

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.