Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

nktl-39-21Trenažéry pro nácvik katapultáže jsou do systému výcviku zahrnuty proto, aby si pilot pod odborným vedením nacvičil všechny důležité úkony, které musí provést od okamžiku, kdy se pro katapultáž rozhodne.

Tato výcviková zařízení umožňují procvičovat postup normální katapultáže, ale i nouzových postupů – např. v případě neodhození překrytu kabiny a pod.

V omezené míře trenažéry simulují vlastní opuštění kabiny letounu. To je důležité proto, aby pilot získal alespoň základní představu o fyziologických projevech přetížení při katapultáži.

1. Základna trenažéru

Základnu tvoří ocelová konstrukce, na které jsou umístěny stavitelné šroubové opěry, umožňující nastavení trenažéru do vodorovné polohy. Na základně je umístěna maketa kabiny letounu a dráha sedačky.

2. Kabina trenažéru

Maketa pilotní kabiny je celokovové konstrukce a svým vnitřním vybavením odpovídá kabině letounu L-39.

Překryt kabiny se v průběhu katapultáže odsouvá směrem dopředu a v přední poloze je zajištěn. Odsouvání překrytu v průběhu nácviku katapultáže probíhá pomocí elektromotoru a doba pro odsunutí překrytu nepřesahuje 1 s. V přední poloze je překryt zajištěn západkami.

3. Vystřelovací mechanismus trenažéru

Pro vystřelení sedačky se u trenažéru NKTL-29/39 a dalších typů používají vystřelovací mechanismy s pyropatronami.Výrobcem vystřelovacích mechanismů je Zbrojovka Vsetín. Pyropatrony pro NKTL vyrábí Explosia a.s., Pardubice – Semtín (dodává i ostatní pyrotechnický materiál pro leteckou techniku – raketové motory do sedaček VS1-BRI, VS2)

4. Dráha

Dráhu tvoří ocelové profily, které vedou sedadlo s pilotem v průběhu katapultáže.

Dráha je složena ze dvou částí:

  • spodní díl procházející kabinou je pevně spojen se základnou trenažéru a je na něm umístěn dolní závěs pro vystřelovací mechanismus
  • horní díl je vybaven pružinovými dorazy, které mají zabránit vyjetí sedadla z dráhy při manipulaci. Na dráze jsou také havarijní tlumiče, které zachytí a zabrzdí sedadlo v případě, kdyby selhaly brzdící systémy na sedadle

5. Sedadlo pilota

Základem sedadla je upravená vystřelovací sedačka VS1-BRI, na které jsou zachovány všechny ovládací prvky nutné pro nouzové opuštění kabiny se sedadlem.

Na sedadle VS1-BRI jsou provedeny následující úpravy:

  • je instalováno brzdící zařízení pro zpomalení pohybu sedadla po dráze
  • spínač v záhlavníku blokuje systém, pokud nemá pilot přitisknutou hlavu do záhlavníku
  • na záhlavníku je namontováno registrační zařízení kladného přetížení – akcelerometr
  • upravený systém dotažení rameních poutacích pásů

6. Spouštěcí zařízení

Úkolem zařízení je uvolnit po katapultáži zabržděné sedadlo s pilotem a spustit jej zpět do kabiny – rychlost spouštění sedadla je 0,5 m/s.Spouštěcí zařízení se skládá ze dvou elektromotorů, převodovky a bubnu pro navíjení lana, na kterém je uchycen spouštěcí vozík. Zařízení se ovládá elektricky z pultu instruktora. V případě potřeby lze provést spuštění sedadla do kabiny ručně klikou.

7. Stolek s příslušenstvím

8. Ovládací panel

Ovládací panel trenažéru je s kabinou propojen kabelem. V pracovní poloze je z bezpečnostních důvodů umístěn minimálně ve vzdálenosti 6 m od kabiny trenažéru. K ovládacímu pultu patří také sedadlo instruktora.

9. Elektrické zařízení

Simulace závad během nácviku katapultáže

Instruktor může během nácviku navolit pilotovi všechny závady, které mohou nastat při skutečné katapultáži z letounu:

  • závada odhozu překrytu
  • závada nouzového odhozu překrytu (v reálu nutná katapultáž skrz překryt)
  • závada pyromechanismu

Všechny závady jsou indikovány na ovládacím pultu a instruktor má prostřednictvím signalizace přehled o tom, jak pilot na závady reaguje.

nktl-39-21-schema

Tento text je převzat se svolením autora ze stránek www.L-39.cz

nktl-39-21

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *