Mikojan-Gurevič MiG-21F-13 (0305)

Mig-21F-13 (0305)

(V kódu NATO „Fishbed„) je sovětská nadzvuková víceúčelová stíhačka používaná od začátku 60. let dodnes. Byla, a ještě někde je, používána v letectví více než 30 zemí. Bylo jich vyrobeno přes 10 000 ks, což z ní dělá nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun. Byla nasazena v mnoha ozbrojených konfliktech, mimo jiné v arabsko-izraelských válkách či válce ve Vietnamu.

Sériová výroba byla zahájena roku 1959, ale zavedením do výroby vývoj letounu neskončil. Další změny konstrukce byly mj. ověřeny na stroji Je-66.

Letouny MiG-21 byly zařazeny do výzbroje armád více než padesáti států, v letech 1961-2005 byly i ve výzbroji Československé lidové armády a poté Armády České republiky. Licenčně se vyráběly v průběhu let 1963-1972 ve firmě Aero Vodochody

Hlavní technické údaje:

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 7,150 m
  • Délka trupu: 13,460 m (celková délka, včetně trubice PVD, 15,760 m)
  • Výška: 4,100 m
  • Nosná plocha: 23,00 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 4980 kg
  • Vzletová hmotnost: 7370 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 8625 kg (s přídavnou nádrží a dvěma 250kg pumami)
  • Pohonná jednotka: jeden dvourotorový turbokompresorový motor z konstrukční kanceláře Sergeje Tumanského, typ Tumanskij R-11F-300
  • Tah motoru: 3900 kp (38,25 kN)
  • Tah motoru: 5750 kp (56,39 kN) s přídavným spalováním

Výkony:

  • Maximální rychlost ve výšce: 2125 km/h (M = 2,05)
  • Cestovní rychlost: 930 km/h ve výšce 11 000 m
  • Operační dostup: 17 500 m
  • Počáteční stoupavost: 140 m/s
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 3,20 minuty
  • Dolet (maximální technický dolet, s příd. nádrží): 1 670 km ve výšce 11 000 m

Výzbroj:

  • raketa Vympel R-3
  • jeden kanón NR-30 ráže 30 mm
  • výzbroj nebo výstroj na 5x podvěsech do hmotnosti 2 000 kg:
    • 4x Vympel K-13
    • 4x Molnija R-60
    • 1x přídavná 450 l nádrž na trupovém závěsníku
    • 2x přídavné nádrže nádrže na křídelních závěsnících

 MiG-21F-13

0305

Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.

logo VHUP

Výrobce: Aero Vodochody
Datum výroby: 1965
Výrobní číslo letounu: 560305
Číslo letounu: 0305
Pohonná jednotka: Tumanskij R-11F-300 / G2245029
Výzbroj: NR-30
Datum převzetí: 26.07.1965
Datum vyřazení: 1990
Vojenský útvar: 26.07.1965 – Výcvikové Středisko Letectva
1965 – 1990 2.letka / 1.Lšp ( první letecký školní pluk)
Útvarové označení: 1965 – Současnost 0305
1990 Poslední let letounu v československém letectvu
1990 Konec provozu letounu v československém letectvu
1990 Předán do depozitáře Vojenského leteckého muzea Praha Kbely

Celkový nálet letounu v československém letectvu činí 1407 hodin

1 komentář u „Mikojan-Gurevič MiG-21F-13 (0305)“

  1. Zdar Zdenku a spol.
    Po dlouhý době co jsem v civilu a skončil na Gripenech, přesto mi srdce prahne po jednadvackách. Jelikož mě zcela zaneprázdnila rodina a starosti kolem baráku, kde ještě jsou malý dodělávky, přesto už pomalu si můžu sednout a zastesknout si. Zrovna jsem se díval, jak jste pokročili už i s novými prostorami. A věru musím říct, že Tobě a Tvým kolegům upřímně gratuluju, a tiše závidím, že kdybych jen bydlel blíž, byl bych u Vás pečenej vařenej. Jenže takhle i když poměrně blízko Čáslavi, jsem tak nějak uplně odříznutej od ér. A tak jsem se rozhodl, že si doma začnu taky dělat menší museum, a trochu překazit plány překupníků. Dneska mi přišel panel z MF pravý přední s AZS, čirou náhodou jsem natrefil na jednu paní co měla v pozůstalosti taky nějaký další panely a tak pomalu se rýsuje kabina. Mám překryt z PFM, který mi věnovali kluci ze Sliače a tak jsem se rozhodl, že bych si postavil kopii kabiny. Vím že to bude pakárna, ale co nadělám když s pánama z Přelouče nebyla kloudná a rozumná řeč. Ale dosti stesku. Držím TObě a ostatním mohutně palce a ať se Vám daří v bohumilý práci 🙂 Pepek al. EEE

    Odpovědět

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..