Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

Dopravní letoun Lisunov Li-2 (V kódu NATO „Cab“) byla sovětská verze amerického letounu Douglas DC-3, vyráběného v licenci z roku 1937. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský motor Švecov AŠ-62 a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety. Nově se též objevila i kulometná kopule v horní části trupu.

Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie, u nichž létaly po boku originálních DC-3. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády.

Lisunov Li-2 č.23443002 létal od října roku 1952 pod označením OK-GAH a to až do roku 1957, kdy byl označen imatrikulací D-38. Poté byl přestavěn na Li-2F č.3002, jako fotogrametrický letoun. V roce 2008 byl letoun přestavěn zpět do transportní verze z období 2.sv.války.

Průběh rekonstrukce:
Letoun se od roku 1967 nacházel na ploše kbelského letiště, kde značně zchátral a díky vojákům základní voj.služby do roku 1990 utrpěl mnoho šrámů. Jmenujme několik záměrně proražených částí trupu nebo zcela chybějících částí. Dalším velkým problémem byl zchátralý vnitřek trupu, který se doslova rozpadal pod nohama. Když jsme do Lisunova poprvé vstoupily, jeden náš pracovník se propadl podlahou. Ukázalo se, že většina vnitřního prostoru je nasáklá vodou a plísní. Jelikož měl být stroj po rekonstrukci umístěn do nové, kryté expozice, bylo nutno rozebrat, ošetřit a opravit nejprve konstrukční část letounu. Ta byla kompletně nakonzervována, tak aby byla zajištěna její životnost na dalších 50 let.

Současně se letoun kompletně odbarvoval a demontovali se vrtule, všechny poškozené části a vybavení, které nebylo původní (nepůvodní vybavení bylo uschováno v depozitáři). Také byla odstraněna kabina pro focení a zprovozněna hydraulika pro ovládání vztlakových klapek a podvozku. Například pro demontáž vrtulí bylo nutno vyrobyt zcela nové nářadí.

Po odbarvení celého letounu a opravách všech poškozených částí, byl stroj zatažen do lakovny, kde byl opatřen speciálním penetračním nátěrem, pak základním nátěrem a finální kamufláží, která byla rekonstruována podle vykopaných trosek původního válečného stroje.

Po dokončení kamufláže se sundali křídla a po nezbytných úpravách terénu, byl stroj zatažen do právě opravovaného hangáru. Okamžitě se letoun zkompletoval, zvedl jeřábem přes střechu hangáru na pilony a zabalil do fólie, pod níž čekal na dodělání střechy hangáru. Jinak by nebylo možno, tak velký exponát do hangáru umístit. Jakmile byl hangár hotov, nasadili se na letoun doplňky (klapky,výškovky, směrovka…..) a Lisunov se stal součástí krásné expozice 2. sv.války leteckého muzea Kbely.

Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Vojenský historický ústav Praha. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR (viz fotogalerie) a druhý se nachází v depozitáři.

Technické údaje:

  • Osádka: 5–6
  • Délka: 19,65 m
  • Rozpětí křídel: 28,81 m
  • Výška: 5,15 m
  • Plocha křídel: 91,7 m²
  • Pohon: 2× motor AŠ-62IR
  • Výkon: 2× 735 kW
  • Maximální rychlost: 270 km/h
  • Dostup: 5600 m
  • Dolet: 2600 km
  • Vlastní hmotnost: 7650 kg
  • Vzletová hmotnost: 11 700 kg

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *