Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

Suchoj Su-25 (V kódu NATO „Frogfoot“) je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z druhé světové války.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1 024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru. Díky tomu se mezi piloty a pozemním personálem vžilo pro tento stroj oslovení „prase“.

Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák. Dále letoun slouží v zemích bývalého SSSR, afrických zemích a dále na balkáně. Operačné byl letoun použit ve válce v Afghánistánu či válce v zálivu.

Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.

logo VHUP

Technické údaje:

  • Osádka: 1
  • Motor: 2× Tumanskij R-195
  • Tah motoru: 44.1 kN
  • Rozpětí křídel: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 31,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 9500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
  • Maximální rychlost: 975 km/h
  • Maximální dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: 117 m/s
  • Maximální dolet: 1 950 km
  • Bojový rádius: 750 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety

Zde si můžete přečíst něco o historii dopravního letounu československé výroby Let L-610.
Tento letoun si můžete prohlédnout v nešem muzeu.

sobotu 30. 4. 2011 od 9:00 do 24:00 proběhne v prostorách Leteckého muzea Olomouc (vedle letiště v Olomouci-neředíně)slavnostní zahájení nové sezóny.

Akce proběhne i při nepřízni počasí – vše máme pod střechou v hangárech:)

Návštěvníci se mohou těšit na nově přestavěnou expozici, která bude letos poprvé rozšířena i do nové haly č.82 (expozice tak bude na více jak 4000 metrech čtverečných).

V rámci otevření sezóny a nové expozice slavnostně představíme i nové exponáty. Nejzajímavějším je unikátní prototyp největšího československého letoun L-610M – X03 získaného do společnosti LET AIRCRAFT INDUSTRIES. Společně s tímto letounem budou představeny další dva exponáty dovezené ze zahraničí a také letecký trenažér vyrobený v roce 1953 v Olomouci.
Součástí víkendového otevření muzea bude i tradiční grilovánímasových specialit, bohatý doprovodný program včetně ukázek hasičské techniky, auto-tuningu a videoprojekcí s leteckou tématikou.

Na večer je připravena večerní zábava (od 17 do 19 hodin vystoupí kapely RUPLEX a SHAKER-C) , vypouštění lampionů štěstí a pálení čarodějnic.

Pro děti bude připraven např. skákací hrad a dětský koutek ZDARMA.

Vstupné:

dospělí 50 kč

děti do 10 let zdarma

studenti a důchodci 25kč

rodinné 100kč (2 dva dospělí a 2 děti do 18-ti let)

  • Nově přestavěnou expozici, včetně nových exponátů v nové hale č. 82
  • Unikátní prototyp největšího československého letounu L-610M
  • Historický letecký trenažér z roku 1953 vyrobený v Olomouci
  • Doprovodný program, např. ukázky hasičské techniky a auto-tuningu
  • Večerní program s vypouštěním lampionů štěstí a pálením čarodějnic
  • Výbornou atmosféru včetně grilování
  • Skákací hrad a dětský koutek ZDARMA pro nejmenší

V muzeu také najdete:
Expozici leteckých motorů
Expozici leteckých přístrojů
Expozici leteckých školních pomůcek
Expozici pilotní výstroje
Vojenské simulátory a trenažery
Expozici z historie olomouckého letiště

Leták zahájení sezóny 2011

Otevírací doba:

Květen-červen: so-ne  9:00-17:00
Červenec-srpen:
po-ne  9:00-18:00
Září-říjen:
so-ne  9:00-17:00
Mimo otevíraci dobu lze objednat prohlídku na: info@letecke-muzeum.cz

Parkoviště: V areálu muzea

Vstupné:

Základní vstupné: 50,-kč (dospělí)
Zlevněné vstupné: 25,-kč (děti od 10 let, studenti, důchodci, ZTP)
Děti do 10 let: ZDARMA – vstup pouze s doprovodem
Rodinné vstupné: 100,-kč (2 dospělí a 2 děti)
ZTP-P  – (průvodce) ZDARMA

Kontakt:Mapa Leteckého muzea Koněšín

Letecké muzeum Koněšín
Areál Radarka
Koněšín 675 02
Vysočina, Czech Republic

IČ: 74829548
Nejsme plátci DPH

GPS souřadnice:
49.1896575N, 16.0540108E

E-mail: info@letecke-muzeum.cz
Telefon: +420 604 772 478

Můžete nám napsat také přes kontaktní formulář.

 

  Mezi naše aktivity patří opravy a restaurování letecké techniky, mapování historie letectví u nás a snaha zachránit co nejvíce dokumentů a památek s tím souvisejících.

Mezi naše zkušenosti patří například restaurování letounů Lisunov Li-2 pro VHÚ, Tu-104A. Několikrát jsme pracovali na letounech MiG-15, MiG-19, MiG-21, L-29,L-39, Su-7 a dalších. Opravy a další práce provádíme jak pro ostatní muzea, tak pro sběratele z ČR i zahraničí. Celkem má náš kolektiv za sebou víc jak 30 restaurování, které jsou součástí spolupráce mezi dalšími muzei za účelem ochrany sbírkových předmětů

Naši členové jsou nadšenci, fandové a dobrovolníci, kteří se těmto činnostem věnují ve svém volném čase.

Kolektiv  muzea tvoří lidé různorodých odborností, od leteckých mechaniků, bývalých i aktivních pilotů, modelářů, konstruktérů, IT specialistů, montérů až po „pouhé“ fandy letectví a letadel.

Tiskové zprávy a informace pro média najdete zde.

V současné době probíhá postupný převoz exponátů z původní lokality v Olomouci do nových prostor na Radarku v Koněšíně.

V naší expozici najdete nejen letadla (např. MiG-21,  Aero Ae-270 Ibis, Su-25KL-39 Albatros, L-13 Blaník, MiG-15UTI v provedení jako létající laboratoř sloužící k vývoji první československé vystřelovací sedačky, jeden ze dvou dochovaných kusů, nebo unikátní prototyp L-610M, jeden z šesti vyrobených kusů) a vrtulník (Mi-24D), ale také velké množství exponátů spojených s letectvím a školním letectvím. Ať už jde o simulátory a trenažery (např. britský D4 Link Trainer, TL-21, trenažér pro cvičný proudový letoun Alphajet a další), školní pomůcky, motory a agregáry (mnoho z nich v řezu), nebo letecké přístroje.Vždy se snažíme ukázat vše návštěvníkům co nejvíce „zblízka“.

Expozici neustále obnovujeme a doplňujeme o další exponáty. Návštěvníci mají možnost také nahlédnout do naší restaurátorské dílny, nebo přijít na některou námi pořádanou přednášku, promítání nebo jinou akci na které se předvádí i funkčnost některých exponátů. Navíc lze nahlédnout i do kokpitů některých exponátů a kde to nevyžaduje bezpečnost pro návštěvníky, tak nejsou umístěny zábrany. To poskytuje možnost obhlédnout si exponáty ze všech stran.

Expozice Leteckého muzea Koněšín obsahuje:

  • Expozice letecké techniky, včetně vojenských proudových letounů
  • Expozice leteckých motorů a agregátů (včetně řezů)
  • Expozice leteckých školních pomůcek
  • Expozice leteckých přístrojů a pilotní výstroje
  • Expozice prostředků záchrany pilota
  • Expozice leteckých simulátorů a trenažérů
  • Expozice z historie olomouckého letiště
  • Expozice pozemní vojenské techniky

Seznam významných exponátů:

  • LET XL-410 OK-020, ex OK-YKF, ex OK-63 (prototyp) – depozitář Olomouc
  • LET XL-610 OK-UZB, ex OK-132, ex Ok-024 (prototyp) – KONĚŠÍN
  • Aero XL-29 č.003 (prototyp) – KONĚŠÍN
  • Aero XL-39 č.008 (3908 prototyp vlečné verze) – depozitář Olomouc
  • Aero L-39C Albatros č.0448 (cvičná verze) – depozitář Olomouc
  • Aero Ae-270 Ibis č.0010 (prototyp) – KONĚŠÍN
  • MiG-15 UTI OK-010 létající laboratoř – depozitář Olomouc
  • MiG-21F-13 č.0305 (ze 3.série naší výroby) – KONĚŠÍN
  • MiG-21FR č.0714 (fotovarianta) – KONĚŠÍN
  • MiG-21MF č.4313 (Slovenské letectvo) – KONĚŠÍN
  • MiG-21MA č.1201 (průzkumný) – depozitář Olomouc
  • MiG-21UM č.3051 (cvičný) – depozitář Olomouc
  • MiG-21bis č.9010 (Polsko) – depozitář Olomouc
  • MiG-21MFN č.5603 (nejmodernější varianta MiGu-21) – depozitář Olomouc
  • MiG-21MFN č.4175 (nejmodernější varianta MiGu-21) – depozitář Olomouc
  • Trenažér MiGu-21 (pro nácvik létání podle přístrojů) – depozitář Olomouc
  • Iljušin Il-14FG č.0603 (fotogrametrický, původně Il-14P) – KONĚŠÍN
  • Antonov An-24V č.2904 (1.dodaný naší armádě) – depozitář Olomouc
  • Mil Mi-4 č.0751 (D-60) (jeden z prvních dodaných) – KONĚŠÍN
  • Mil Mi-24D č.0103 (1. varianta používaná v naší armádě) – KONĚŠÍN
  • Suchoj Su-25K č.5008 (bombardér) – KONĚŠÍN
  • Tupolev Tu-154M č.1003 (prezidentský salónní letoun)
  • Tupolev Tu-154M č.1016 (prezidentský salónní letoun)
  • Z – 37 Čmelák (OM-AJG) – práškovací letoun – depozitář Olomouc
  • ULL Mini-Max OK-DUD 17 (ultra lehký letoun) – depozitář Olomouc
  • ULL Challenger OK-YUU 48 (ultra lehký letoun z Kanady) – depozitář Olomouc
  • TL-21 (trenažér MiGu-21, jediný zachovalý kus na světě) – depozitář Olomouc
  • D – 4 Link Trainer (jeden ze tří dochovaných trenažérů pro 1.generaci britských proudových stíhačů) – depozitář Olomouc
  • Katapultážní trenažer NKTL 39-21depozitář Olomouc
  • Alphajet (prototyp trenažéru, jediný vyrobený) – depozitář Olomouc
  • PCK-53 (první československý trenažér. Vyrobený v Olomouci) – depozitář Olomouc
  • PLDVK (protiletadlový obrněný kanón) – depozitář Olomouc
  • MLOK-2 (mobilní letištní osvětlovací komplet, 2x Tatra T-148 s přívěsem)
  • LT-38 (replika lehkého tanku) – depozitář Olomouc
  • TZ-74 (odmořovací zařízení s proudovým motorem M-701C-500)- depozitář Olomouc
  • TFF-82 (záchytné zařízení letounů) – depozitář Olomouc
  • Hyperbarická kyslíková komoradepozitář Olomouc

Letecké motory:

  • Bristol Siddeley Viper (s tímto motorem létaly prototypy Aero L-29 Delfín) – depozitář Olomouc
  • Klimov TV2-117A (školní řez) – depozitář Olomouc
  • Klimov TV2-117A – depozitář Olomouc
  • Klimov TV3-117 – depozitář Olomouc
  • M-701C-500 – depozitář Olomouc
  • Tumansky R-13-300 (školní řez) – depozitář Olomouc
  • AI-8 – depozitář Olomouc
  • AI-25W  (vyrobeno 7 kusů) – depozitář Olomouc

V současné době ještě přebíráme letouny německé armády pro porovnání protivníků studené války (např. McDonnell Douglas F-4 Phantom a další)