Suchoj Su-25 (V kódu NATO „Frogfoot“) je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z druhé světové války.
První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1 024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru. Díky tomu se mezi piloty a pozemním personálem vžilo pro tento stroj oslovení „prase“.
Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák. Dále letoun slouží v zemích bývalého SSSR, afrických zemích a dále na balkáně. Operačné byl letoun použit ve válce v Afghánistánu či válce v zálivu.
Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.
Technické údaje:
- Osádka: 1
- Motor: 2× Tumanskij R-195
- Tah motoru: 44.1 kN
- Rozpětí křídel: 14,36 m
- Délka: 15,53 m
- Výška: 4,80 m
- Nosná plocha: 31,10 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 9500 kg
- Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
- Maximální rychlost: 975 km/h
- Maximální dostup: 7 000 m
- Stoupavost: 117 m/s
- Maximální dolet: 1 950 km
- Bojový rádius: 750 km
- Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety
V sobotu 30. 4. 2011 od 9:00 do 24:00 proběhne v prostorách Leteckého muzea Olomouc (vedle letiště v Olomouci-neředíně)slavnostní zahájení nové sezóny.
Akce proběhne i při nepřízni počasí – vše máme pod střechou v hangárech:)
Návštěvníci se mohou těšit na nově přestavěnou expozici, která bude letos poprvé rozšířena i do nové haly č.82 (expozice tak bude na více jak 4000 metrech čtverečných).
V rámci otevření sezóny a nové expozice slavnostně představíme i nové exponáty. Nejzajímavějším je unikátní prototyp největšího československého letoun L-610M – X03 získaného do společnosti LET AIRCRAFT INDUSTRIES. Společně s tímto letounem budou představeny další dva exponáty dovezené ze zahraničí a také letecký trenažér vyrobený v roce 1953 v Olomouci.
Součástí víkendového otevření muzea bude i tradiční grilovánímasových specialit, bohatý doprovodný program včetně ukázek hasičské techniky, auto-tuningu a videoprojekcí s leteckou tématikou.
Na večer je připravena večerní zábava (od 17 do 19 hodin vystoupí kapely RUPLEX a SHAKER-C) , vypouštění lampionů štěstí a pálení čarodějnic.
Pro děti bude připraven např. skákací hrad a dětský koutek ZDARMA.
Vstupné:
dospělí 50 kč
děti do 10 let zdarma
studenti a důchodci 25kč
rodinné 100kč (2 dva dospělí a 2 děti do 18-ti let)
- Nově přestavěnou expozici, včetně nových exponátů v nové hale č. 82
- Unikátní prototyp největšího československého letounu L-610M
- Historický letecký trenažér z roku 1953 vyrobený v Olomouci
- Doprovodný program, např. ukázky hasičské techniky a auto-tuningu
- Večerní program s vypouštěním lampionů štěstí a pálením čarodějnic
- Výbornou atmosféru včetně grilování
- Skákací hrad a dětský koutek ZDARMA pro nejmenší
V muzeu také najdete:
Expozici leteckých motorů
Expozici leteckých přístrojů
Expozici leteckých školních pomůcek
Expozici pilotní výstroje
Vojenské simulátory a trenažery
Expozici z historie olomouckého letiště
Otevírací doba:
Duben 21, 22, 28, 29.4.2018 9:00-17:00
Květen-červen: so + ne + svátek 9:00-17:00
Červenec-srpen: po – ne včetně svátků 9:00-18:00
Září-říjen: so + ne + svatek 9:00-17:00
Mimo otevíraci dobu lze objednat prohlídku na: info@letecke-muzeum.cz
Parkoviště: V areálu muzea
Vstupné:
Základní vstupné: | 50,-kč (dospělí) |
Zlevněné vstupné: | 25,-kč (děti od 6 let, studenti, důchodci, ZTP) |
Děti do 6 let: | ZDARMA – vstup pouze s doprovodem |
Rodinné vstupné: | 100,-kč (2 dospělí a 2 děti) |
ZTP-P – (průvodce) | ZDARMA |
Letecké muzeum Koněšín
Areál Radarka
Koněšín 675 02
Vysočina, Czech Republic
IČ: 74829548
Nejsme plátci DPH
GPS souřadnice:
49.1896575N, 16.0540108E
E-mail: info@letecke-muzeum.cz
Telefon: +420 604 772 478
Můžete nám napsat také přes kontaktní formulář.
Mezi naše aktivity patří opravy a restaurování letecké techniky, mapování historie letectví u nás a snaha zachránit co nejvíce dokumentů a památek s tím souvisejících.
Mezi naše zkušenosti patří například restaurování letounů Lisunov Li-2 pro VHÚ, Tu-104A. Několikrát jsme pracovali na letounech MiG-15, MiG-19, MiG-21, L-29,L-39, Su-7 a dalších. Opravy a další práce provádíme jak pro ostatní muzea, tak pro sběratele z ČR i zahraničí. Celkem má náš kolektiv za sebou víc jak 30 restaurování, které jsou součástí spolupráce mezi dalšími muzei za účelem ochrany sbírkových předmětů
Naši členové jsou nadšenci, fandové a dobrovolníci, kteří se těmto činnostem věnují ve svém volném čase.
Kolektiv muzea tvoří lidé různorodých odborností, od leteckých mechaniků, bývalých i aktivních pilotů, modelářů, konstruktérů, IT specialistů, montérů až po „pouhé“ fandy letectví a letadel.
Tiskové zprávy a informace pro média najdete zde.
Expozice Leteckého muzea Koněšín
V naší expozici najdete nejen letadla (např. MiG-21, Aero Ae-270 Ibis, Su-25K, L-39 Albatros, MiG-15UTI v provedení jako létající laboratoř sloužící k vývoji první československé vystřelovací sedačky, jeden ze dvou dochovaných kusů, nebo unikátní prototyp L-610M, jeden z šesti vyrobených kusů) a vrtulník (Mi-24D), ale také velké množství exponátů spojených s letectvím a školním letectvím. Ať už jde o simulátory a trenažery (např. britský D4 Link Trainer, TL-21, trenažér pro cvičný proudový letoun Alphajet a další), školní pomůcky, motory a agregáry (mnoho z nich v řezu), nebo letecké přístroje.Vždy se snažíme ukázat vše návštěvníkům co nejvíce „zblízka“.
Expozici neustále obnovujeme a doplňujeme o další exponáty. Navíc lze nahlédnout i do kokpitů některých exponátů a kde to nevyžaduje bezpečnost pro návštěvníky, tak nejsou umístěny zábrany. To poskytuje možnost obhlédnout si exponáty ze všech stran.
Seznam významných exponátů:
- LET XL-410 OK-020, ex OK-YKF, ex OK-63 (prototyp)
- LET XL-610 OK-UZB, ex OK-132, ex Ok-024 (prototyp)
- Aero XL-29 č.003 (prototyp)
- Aero XL-39 č.008 (3908 prototyp vlečné verze)
- Aero L-39C Albatros č.0448 (cvičná verze)
- Aero Ae-270 Ibis č.0010 (prototyp)
- MiG-15 UTI OK-010 létající laboratoř – v restaurátorské dílně
- MiG-21F-13 č.0305 (ze 3.série naší výroby)
- MiG-21FR č.0714 (fotovarianta)
- MiG-21MA č.1201 (průzkumný) – depozitář
- MiG-21UM č.3051 (cvičný) – depozitář
- MiG-21bis č.9010 (Polsko) – depozitář
- MiG-21MFN č.5603 (nejmodernější varianta MiGu-21)
- MiG-21MFN č.4175 (nejmodernější varianta MiGu-21) – depozitář
- Trenažér MiGu-21 (pro nácvik létání podle přístrojů)
- Iljušin Il-14FG č.0603 (fotogrametrický, původně Il-14P)
- Antonov An-24V č.2904 (1.dodaný naší armádě) – depozitář
- Mi-2P
- Mil Mi-4 č.0751 (D-60) (jeden z prvních dodaných)
- Mil Mi-24D č.0103 (1. varianta používaná v naší armádě)
- Suchoj Su-25K č.5008 (bombardér)
- Tupolev Tu-154M č.1003 (prezidentský salónní letoun- předán Leteckému muzeu v Kunovicích)
- Tupolev Tu-154M č.1016 (prezidentský salónní letoun – předán Leteckému muzeu v Kunovicích)
- LL Challenger OK-YUU 48 (ultra lehký letoun z Kanady) – depozitář
- TL-21 (trenažér MiGu-21, jediný zachovalý kus na světě) – depozitář
- D – 4 Link Trainer (jeden ze tří dochovaných trenažérů pro 1.generaci britských proudových stíhačů) – depozitář
- Katapultážní trenažer NKTL 39-21 – depozitář
- Alphajet (prototyp trenažéru, jediný vyrobený) – depozitář
- PCK-53 (první československý trenažér. Vyrobený v Olomouci) – depozitář
- MLOK-2 (mobilní letištní osvětlovací komplet, 2x Tatra T-148 s přívěsem)
- TZ-74 (odmořovací zařízení s proudovým motorem M-701C-500)- depozitář
- TFF-82 (záchytné zařízení letounů)
- Hyperbarická kyslíková komora – depozitář
Letecké motory:
- Bristol Siddeley Viper (s tímto motorem létaly prototypy Aero L-29 Delfín) – depozitář
- Klimov TV2-117A (školní řez) – depozitář
- Klimov TV2-117A
- Klimov TV3-117 – depozitář
- M-701C-500 – depozitář
- Tumansky R-13-300 (školní řez) – depozitář
- AI-8 – depozitář
- AI-25W (vyrobeno 7 kusů)