Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

Suchoj Su-25 (V kódu NATO „Frogfoot“) je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z druhé světové války.

První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1 024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru. Díky tomu se mezi piloty a pozemním personálem vžilo pro tento stroj oslovení „prase“.

Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák. Dále letoun slouží v zemích bývalého SSSR, afrických zemích a dále na balkáně. Operačné byl letoun použit ve válce v Afghánistánu či válce v zálivu.

Exponát je majetkem Vojenského historického ústavu Praha.

logo VHUP

Technické údaje:

  • Osádka: 1
  • Motor: 2× Tumanskij R-195
  • Tah motoru: 44.1 kN
  • Rozpětí křídel: 14,36 m
  • Délka: 15,53 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 31,10 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 9500 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
  • Maximální rychlost: 975 km/h
  • Maximální dostup: 7 000 m
  • Stoupavost: 117 m/s
  • Maximální dolet: 1 950 km
  • Bojový rádius: 750 km
  • Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety