Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

L-610

V roce 1976 vzešel ze SSSR požadavek na výrobu malého regionálního dopravního letadla s větší kapacitou než má L-410. Společnost Let Kunovice na tento požadavek reagovala a za tři roky zpracovala studii a maketu letounu L-610. Problémy s dodávkou vhodného typu motoru znemožnily zálet tohoto letounu v r.1986. Dnes již víme, že se projekt nepodařilo dokončit a zůstalo u stavby 9 prototypů (včetně kusů pro lámací a únavové zkoušky a devátého nikdy nedokončeného kusu). Byl to ale největší vyvíjený letoun u nás a uvažovalo se o jeho zařazení do provozu u ČSA a do výzbroje armády ČR.

Projekt letadla L-610 byl v tehdejších československých podmínkách velmi náročný projekt, kdy byl realizován komplexní vývoj nového letounu s novou pohonnou soustavou (motor, vrtule). Byla pro něj vyvinuta i nová pomocná energetická jednotka SAFÍR pro spouštění motoru, pozemní klimatizaci a nouzový zdroj el. energie.

Základní koncepce letounu byla převzata z již osvědčeného předchůdce L-410 Turbolet.

L-610 je hornoplošník s přetlakovou kabinou a ocasními plochami ve tvaru „T“, poháněný dvěma turbovrtulovými motory podvěšenými pod křídly. Tříkolový podvozek s nízkotlakými pneumatikami se zatahuje do gondol na bocích trupu obdobně jako u L-410. Letoun se projektoval ve třech různých variantách: varianta pro 40 cestujících, nebo nákladní se šesti kontejnery, potažmo smíšená varianta pro 16 cestujících v zadní části a třemi kontejnery v přední části letadla. To platilo po změně požadavků ze SSSR, na jejichž základě byla v r 1984 koncepce přepracována.

Konstrukce trupu byla skořepinová a potah trupu byl chemicky frézovaný s podélnými výztuhami. V zadní nepřetlakované části trupu pak byla pomocná energetická jednotka (APU). Křídlo bylo průběžné, dvounosníkové s integrálními palivovými nádržemi mezi nosníky o objemu 3 500 litrů.

Současně s vývojem samotného letounu L610 probíhal i vývoj nového motoru M602, nové pětilisté nízkoobrátkové vrtule V518, ale asi dalších 200 nových přístrojů a agregátů sloužících k zajištění funkce letadlových soustav.

Kromě původní verze L-610M s motory Walter M602 o výkonu 2 x 1360 kW a pětilistými vrtulemi Avia V518 po roce 1989 vznikla i „západní“ verze L610G s osvědčenými motory General Electric CT7-9D o výkonu 1446 kW a čtyřlistými vrtulemi Hamilton Standart HS 14 RF-23. Na maketách se v počátcích koketovalo i se čtyřmotorovým pohonem s motory M-601.

Zkoušky jednotlivých sestav byly náročné a probíhaly u nás i v SSSR. Např. z trupu letounu Avia AV-14 byl vytvořen funkční vzor na kterém se ověřovala elektrická soustava. Navigační soustava se ověřovala na letounu L410 UVP-E, do kterého bylo zastavěno předpokládané navigační vybavení L610 a to včetně autopilota. K ověření pohonné jednotky vznikla další létající laboratoř IL-18LL, kde byl na místě motoru č. 2 zabudován zkoušený motor Walter M602 s novou vrtulí Avia V518. Ve VZLÚ bylo vyrobeno speciální pneumatické dělo pro ověření nárazu ptáka nebo kusu ledu do vstupního ústrojí běžící pohonné jednotky. Současně probíhaly zkoušky v SSSR v aerodynamickém tunelu CAGI.

L-610M
První prototyp této verze a vůbec tohoto typu byl zalétán 28.12 1988. Celkem bylo vyrobeno 6 prototypů této verze, z nichž čtyři byly zalétány. Zbylé dva pak posloužily při lámacích a únavových zkouškách.
Letoun L-610 se kromě civilního certifikačního programu dostal i do vojenského zkušebního ústavu (ne VZLÚ) v Praze Kbelech, kde se podrobil armádním testům. Konkrétně se jednalo o pátý, respektive třetí létající prototyp výrobního čísla X05.

L-610M X 03
Datum záletu: OK -132 8.9.1989
Poslední přistání: OK -UZB 23.10.1997 v Kunovicích

V 12/1989 jako OK-024 předán do VZLÚ ke zkouškám, ale v 1. čtvrtletí 1990 zpět do Kunovic kvůli urychlení eventuálních oprav. V roce 1995 byl letoun přelétnut do Kunovic s souvislosti s ukončením programu L610M. Od 08/1996 jako OK-UZB létal tenzometrická měření v programu L610G

Hlavní charakteristiky L610

Rozměry

L610M / L610G

Rozpětí

25,6 m

Délka

21,4 m

Výška

7,6 m

Rozchod

4,6 m

Rozvor

6,6 m

Výška kabiny

1,825 m

Objem zadního nákl. prostoru (dle konfig.)

6 – 8 m³

Plocha křídla

56 m²

Hmotnosti

L610M

L610G

Max vzletová

14 000 – 14 500 kg

14 500 kg

Max přistávací

13 500 – 14 200 kg

Hmotnost prázdného letadla

9 000 – 9230 kg

8 730 kg

Užitečné zatížení

3 600 – 3800 kg

4 200 kg

Rychlosti

L610M

L610G

Cestovní rychlost (H=6 000m)

460 km/h

450 – 478 km/h

Pádová rychlost klapky 26°

144 km/h

Pádová rychlost klapky 38°

139 km/h

Max cestovní výška

7 200 m / FL240

Dostup  – 2 pracující motory

8 950 m / 29 364 ft

Dostup  – 1 pracující motor

3 850 m / 12 631 ft

Max stoupavost – 2 pracující motory

8,5 m/s
1 673 ft/min

Max stoupavost – 1 pracující motor

2,0 m/s
394 ft/min

Specifikace motoru Walter M602:
Vzletový výkon -1 360 kW
Max. trvalý výkon – 1 200 kW
Typický cestovní výkon – 700 kW
Max. reverzní výkon (0,65 vzletového výkonu) – 884 kW
Hmotnost plně ustrojeného motoru – 480 kg
Životnost motoru – 10 000 hod

Technická data vrtule Avia V518:
Počet listů – 5
Průměr – 3,5 m
Smysl otáčení – ve směru hodinových ručiček
Hmotnost – 210 kg

Tento letoun poskytnul Leteckému muzeu Olomouc jeho výrobce do trvalé zápůjčky.
logo Let Kunovice

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *