Let L-610 M X03

L-610

V roce 1976 vzešel ze SSSR požadavek na výrobu malého regionálního dopravního letadla s větší kapacitou než má L-410. Společnost Let Kunovice na tento požadavek reagovala a za tři roky zpracovala studii a maketu letounu L-610. Problémy s dodávkou vhodného typu motoru znemožnily zálet tohoto letounu v r.1986. Dnes již víme, že se projekt nepodařilo dokončit a zůstalo u stavby 9 prototypů (včetně kusů pro lámací a únavové zkoušky a devátého nikdy nedokončeného kusu). Byl to ale největší vyvíjený letoun u nás a uvažovalo se o jeho zařazení do provozu u ČSA a do výzbroje armády ČR.

Projekt letadla L-610 byl v tehdejších československých podmínkách velmi náročný projekt, kdy byl realizován komplexní vývoj nového letounu s novou pohonnou soustavou (motor, vrtule). Byla pro něj vyvinuta i nová pomocná energetická jednotka SAFÍR pro spouštění motoru, pozemní klimatizaci a nouzový zdroj el. energie.

Základní koncepce letounu byla převzata z již osvědčeného předchůdce L-410 Turbolet.

L-610 je hornoplošník s přetlakovou kabinou a ocasními plochami ve tvaru „T“, poháněný dvěma turbovrtulovými motory podvěšenými pod křídly. Tříkolový podvozek s nízkotlakými pneumatikami se zatahuje do gondol na bocích trupu obdobně jako u L-410. Letoun se projektoval ve třech různých variantách: varianta pro 40 cestujících, nebo nákladní se šesti kontejnery, potažmo smíšená varianta pro 16 cestujících v zadní části a třemi kontejnery v přední části letadla. To platilo po změně požadavků ze SSSR, na jejichž základě byla v r 1984 koncepce přepracována.

Konstrukce trupu byla skořepinová a potah trupu byl chemicky frézovaný s podélnými výztuhami. V zadní nepřetlakované části trupu pak byla pomocná energetická jednotka (APU). Křídlo bylo průběžné, dvounosníkové s integrálními palivovými nádržemi mezi nosníky o objemu 3 500 litrů.

Současně s vývojem samotného letounu L610 probíhal i vývoj nového motoru M602, nové pětilisté nízkoobrátkové vrtule V518, ale asi dalších 200 nových přístrojů a agregátů sloužících k zajištění funkce letadlových soustav.

Kromě původní verze L-610M s motory Walter M602 o výkonu 2 x 1360 kW a pětilistými vrtulemi Avia V518 po roce 1989 vznikla i „západní“ verze L610G s osvědčenými motory General Electric CT7-9D o výkonu 1446 kW a čtyřlistými vrtulemi Hamilton Standart HS 14 RF-23. Na maketách se v počátcích koketovalo i se čtyřmotorovým pohonem s motory M-601.

Zkoušky jednotlivých sestav byly náročné a probíhaly u nás i v SSSR. Např. z trupu letounu Avia AV-14 byl vytvořen funkční vzor na kterém se ověřovala elektrická soustava. Navigační soustava se ověřovala na letounu L410 UVP-E, do kterého bylo zastavěno předpokládané navigační vybavení L610 a to včetně autopilota. K ověření pohonné jednotky vznikla další létající laboratoř IL-18LL, kde byl na místě motoru č. 2 zabudován zkoušený motor Walter M602 s novou vrtulí Avia V518. Ve VZLÚ bylo vyrobeno speciální pneumatické dělo pro ověření nárazu ptáka nebo kusu ledu do vstupního ústrojí běžící pohonné jednotky. Současně probíhaly zkoušky v SSSR v aerodynamickém tunelu CAGI.

L-610M
První prototyp této verze a vůbec tohoto typu byl zalétán 28.12 1988. Celkem bylo vyrobeno 6 prototypů této verze, z nichž čtyři byly zalétány. Zbylé dva pak posloužily při lámacích a únavových zkouškách.
Letoun L-610 se kromě civilního certifikačního programu dostal i do vojenského zkušebního ústavu (ne VZLÚ) v Praze Kbelech, kde se podrobil armádním testům. Konkrétně se jednalo o pátý, respektive třetí létající prototyp výrobního čísla X05.

L-610M X 03
Datum záletu: OK -132 8.9.1989
Poslední přistání: OK -UZB 23.10.1997 v Kunovicích

V 12/1989 jako OK-024 předán do VZLÚ ke zkouškám, ale v 1. čtvrtletí 1990 zpět do Kunovic kvůli urychlení eventuálních oprav. V roce 1995 byl letoun přelétnut do Kunovic s souvislosti s ukončením programu L610M. Od 08/1996 jako OK-UZB létal tenzometrická měření v programu L610G

Hlavní charakteristiky L610

Rozměry

L610M / L610G

Rozpětí

25,6 m

Délka

21,4 m

Výška

7,6 m

Rozchod

4,6 m

Rozvor

6,6 m

Výška kabiny

1,825 m

Objem zadního nákl. prostoru (dle konfig.)

6 – 8 m³

Plocha křídla

56 m²

Hmotnosti

L610M

L610G

Max vzletová

14 000 – 14 500 kg

14 500 kg

Max přistávací

13 500 – 14 200 kg

Hmotnost prázdného letadla

9 000 – 9230 kg

8 730 kg

Užitečné zatížení

3 600 – 3800 kg

4 200 kg

Rychlosti

L610M

L610G

Cestovní rychlost (H=6 000m)

460 km/h

450 – 478 km/h

Pádová rychlost klapky 26°

144 km/h

Pádová rychlost klapky 38°

139 km/h

Max cestovní výška

7 200 m / FL240

Dostup  – 2 pracující motory

8 950 m / 29 364 ft

Dostup  – 1 pracující motor

3 850 m / 12 631 ft

Max stoupavost – 2 pracující motory

8,5 m/s
1 673 ft/min

Max stoupavost – 1 pracující motor

2,0 m/s
394 ft/min

Specifikace motoru Walter M602:
Vzletový výkon -1 360 kW
Max. trvalý výkon – 1 200 kW
Typický cestovní výkon – 700 kW
Max. reverzní výkon (0,65 vzletového výkonu) – 884 kW
Hmotnost plně ustrojeného motoru – 480 kg
Životnost motoru – 10 000 hod

Technická data vrtule Avia V518:
Počet listů – 5
Průměr – 3,5 m
Smysl otáčení – ve směru hodinových ručiček
Hmotnost – 210 kg

Tento letoun poskytnul Leteckému muzeu Olomouc jeho výrobce do trvalé zápůjčky.
logo Let Kunovice

 

 

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.