Obec Koněšín

Vojenský histrrický ústav Praha

Reiser Simulation and Training GmbH


Propagují nás:
Museum.cz

samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-53-59

30mm samohybný protiletadlový dvojkanón Praga PLDvK. 53/59, zvaný „Ještěrka“ je československá protiletadlová zbraň používaná Československou lidovou armádou.

Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 byl vyráběný v letech 1970 – 1978 v n. p. Škoda Plzeň (závod Elektrické lokomotivy). Dvojkanón je umístěn na pancéřovaném podvozku (6×6) automobilu Praga V3S, konstrukčně vychází z taženého protiletadlového dvojkanónu vz.53 Ve vozidle je zabudované zařízení na ochranu osádky před účinky zbraní hromadného ničení. Lafeta s kanóny je konstruovaná jako snímatelná, což umožňuje použití tohoto systému v stacionárním provedení. Kanóny mají odměr celých 360° a náměr je v rozsahu od -2° do +85°. Na pozemní cíle může účinně působit do vzdálenosti 2000 m. Uživatelem byla kromě Československa také Libye a Jugoslávie.

Technické údaje:

Obsluha: 5 osob
Podvozek: PV3S (6×6)
Bojová hmotnost: 10,3 t
Délka: 6 920 mm
Šířka: 2 345 mm
Výška: 2 950 mm
Světlá výška: 400 mm
Výkon motoru: 81 kW
Měrný výkon: 7,8 kW/t
Maximální rychlost: 60 km/h
Maximální dojezd: 500 km
Překročivost: 0,7 m
Brodivost: 0,8 m
Výstupnost: 0,46 m
Maximální úhel stoupání: 60 %
Maximální úhel bočního náklonu: 30 %
Výzbroj: 2 × kanón ráže 30 mm
Zásoba munice: 800 ran (400 v zásobnících, 400 v truhlících)
Kadence: 400-500 ran/min
Praktická rychlost střelby: 150 ran/min
Účinný dostřel: na cíle letící rychlostí až 1 260 km/h
Dálkový dosah (vzdušné/pozemní cíle): 3000 m/2000 m
Výškový dosah: 3 000 m
Rychlost střelby: 650 ran/min
Motor: Tatra – typ 912 vzduchem chlazený, řadový šestiválcový čtyřdobý vznětový motor, OHV
Výkon: 72 kW (98 k)
Maximální rychlost: 60 km/h
Spotřeba paliva: 32 l/100 km
8Čelní pancíř: 10 mm
Boční pancíř: 6 mm

proteletecky-kanon

1 komentář u Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59

  • Pavel napsal:

    že ten krám má plynový pedál uprostřed, vzduchové tlumení zadní nápravy, kola zn Polar odolné proti průrazu, to všechno vím , jezdilo to 90 po cestě a v terénu to byl i přes váhu nezmar, jen si nemohu vzpomenout kde jsem měl hledat zařízení na ochranu osádky před účinky zbraní hromadného ničení.Celé jsem to měl za ty dva roky rozebrané několikrát ale tuhle součástku jsem tam nenašel, za informaci děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *